مرحبــا بكــم فى المدونه العلمانيه

علمانيات ونفتخــر , احرار , مثقفات , اكثر تطلع , اكثر ذكاء

الاثنين، 21 نوفمبر 2011

إنهــم يقدســون بشر !!

الى كل من قدس البشر ( من الاولى ان تقدس نفسك) فهى اولى بذلك طلاما ان الحكايه تقديس بشرى لبشرى والتمسح به كانه ملاك على الارض وكانك اله حكمت عليه انه من اهل الجنه لمجرد جلباب ابيض قصير يرتديه او لحيه او غطاء شعر سعودى وهابى يضعه على راسه هه ( إن كنتم تقدسون البشر فنحن لانقدس بشر ) " كلامى لاولى الالباب "



*حوار دار بينى وبين صديقه عزيزه عليا بخصوص مدونتى , بحبها وبحترمها وبعتبر اخت ليا :_

صديقتى :_ المدونه دى بتاعتك ؟


أنا :_ اه
صديقتى :_ يعنى انتى بتفتخرى بعلمانيتك وعدم حجابك؟ ياريت تقرى اكتر ذى مابتقرى لاصحاب الاراء دى اقرى القران والسنه ولشيوخ بتصدقيهم
انا :_ اه انا بفتخر انى علمانيه وانى مش محجبه
   صديقتى :_ الله يخليكى بلاش نتكلم فى الموضوع ده خلينا صحاب بعيد عن دايره الدين وأنا بحترم الشيوخ دول
انا:_ الناس دى بشر وغير مؤهلين , دول ممولين من  الخارج لتدمير الدول العربيه خصوصا مصر
صديقتى :_حاولى تقرى لناس بتقتنعى بيهم
انا :_ انا مش بقتنع براىء حد كل شخص بيتبع ظنه
صديقتى :_ انتى عارفه لو مش عرفاكى كنت فكرت بشكل تانى
انا :_الناس دى مش كويسه هناخد منهم ايه ان كانوا بيستغلوا الدين فى  الارتزاق؟
صديقتى :_ احنا لينا تفسيراته واجتهاداته فى شرح  لقران والسنه , وبجد انا مش قاريه بالشكل الكافى عشان اقدر ارد عليكى واناقشك
انا:_ انا قاريه كل الاراء , ياريت انتى اللى تقرئى
  موضوع الحجاب , من 5 سنين كنت بقول انه فرض , لكن بعد ماعرفت اننا كان مضحوك علينا , وابتدئت اقرا واتعمق وكل يوم اكتسب معلومه جديده , وقريت القران وغير كل ده بدئت احفظ القران نفسه والاحاديث , الحجاب مش فرض  , تشريع وزمنيه الحجاب نفسه كان للتميز الطبقى , يعنى على زمن النبى والصحابه كانت الجاريه كاشفه صدر وشعر وعورتها مثل عوره الرجال .. وكانت الحره تحتجب , يعنى اللى مشايخ المرتزقه عرضوه لنا دى عوره الحره , لكن نسوا يعرضوا لنا عوره الجاره المسلمه , الحجاب ( تميز طبقى) ولاعقوبه لتاركه ا لحجاب ولا نص مباشر لفرض الحجاب
صديقتى:_القران بيقول نغطى نفسنا
انا:_ هو انا قولتلك نكشف نفسنا؟ انا بقولك تغطيه الشعر مش فريضه
صديقتى:_يعنى الجوارى بس اللى طانوا مش محجبات
انا:_ايوه الجوارى كاناو بيصوموا ويصلوا ويطبق عليهم الحدود , ولو الحجاب كان فرض لسد فتنه المراه عن الرجل لاحتجبت الجوارى
لماذا كانت الجاريه المسلمه كاشفه الصدر والشعر ؟؟
لماذا لدينا فى التراث الفقهى عوره الامه المسلمه = عوره الرجل؟
لماذا كان ينزع بن الخطاب حجاب الامه المسلمه؟
لماذا كانت صلاه الامه جائزه بدون حجاب؟
صديقتى:_ احنا نقرا الاول وبعدين نتناقش
انا:_ انا قرئت من 5 سنين وكل يوم اكتشف شىء جديد و اتمنى لو تقرئى انتى




*حوار بينى وبين صديقات لى حول صفحه على الفيس بوك تكشف حقيقه الوهابيه , وحقيقه مشايخها خصوصا ( محمد حسان)

صديقتى 1:_ اللى يعمل صفحه ذى دى  يبقى انسان حقير ومايعرفش ربنا
صديقى2 :_ عندك حق , الشيخ محمد حسان من افضل المشايخ عندنا وله احتراه وتقديره
انا :_ايه سيبتوا عباده الله وبتعبدوا بشر ؟وبتقدسوهم ورابطين رضى الله برضاهم؟
انا :_ ان كنتم تقدسون البشر فنحن لانقدس البشر , منا لاولى اننا نقدس انفسنا طلاما ان الحكايه فيها تقديس لشخص غيرى فانا اولى بذلك لنفسى
صديقتى 2 :_لا مش نقدس ولا حاجة بس على الاقل الناس دى ليها احترمها وعيب اوى لما نتريق عليهم لما احنا نتريق عليه امال ال من ديانا تانية يعملوا ايه
انا :_ احترميهم وحدك  بلاش تتغشى فى المظهر ولا تتكلمى فى حاجه مش تعرفيها
صديقتى1 :_حتى لو شايفه انه مش كويس مينفعش نتريا عليه لانه اولا واخيرا رجل دين ايا ماكان الاختلاف عليه
انا :_ ده مش رسول ولا اله ولا مذكور فى قران ولا احاديث , عشان نسيبه ينشر خزعبلاته
صديقتى2:_ ( عملتلى اجنور !!
صديقتى :_ مش بتتكلم معايا ولا بتسال عنى ذى ماكنت بتسال قبل كلامنا سوا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

;