مرحبــا بكــم فى المدونه العلمانيه

علمانيات ونفتخــر , احرار , مثقفات , اكثر تطلع , اكثر ذكاء

الجمعة، 23 ديسمبر 2011

إنتبــه ... من أنت لكى تمنع أو تمنح ؟!





انا لفت انتباهى كتير , كل مااشوف برنامج او تعليق فى اى مكان متاح فيه النقاش والتعليق سواء نت او إذاعه او تليفزيون ألاقى اسئله كتيره بتكرر بخصوص منع وفرض وقبول ورفض , ونسال جهه معينه هل هتفرضى الشىء ده علينا , يرد اصحاب الجهه المختصه او الحزب يقولك لاء لن افرض لن امنع , سأمنع سافرض !
(هو انت مين اصلاً عشان تمنع او تفرض او ترفض او تقبل ؟)
انت مواطن ذينا ذيك , احنا عملنا الثوره عشان نسقط الحزب الوطنى , مكانش عملنا الثوره عشان امثالك يفرضوا علينا وصاياه !


كل برنامج , يستضيفوا فيه واحد إخوانى أو تبع اى تيار متأسلم ... الحوار يكون بالشكل ده:_
المذيع/ هتفرض حجاب على النساء؟
الإخوانى/ لاء مش هنفرض حجاب بس

*وآآآه من بس دى ..

الإخوانى/ هنمنع الإختلاط على الشواطىء وعلى حمامات السباحه!
وهنمنع الخمور !

*على اساس ان الشعب بيشرب ميه لما هيشرب خمرا وهيقعد على حمامات سباحه!
يعنى المقصود هنا مش عامه الشعب , الناس دى بتتكلم عن طبقه معينه فى المجتمع
ولتكن ( الارستقراطيه) و( الفنانين) !! بيبدئوا كبت للطبقات تدرجاً إلى الفقراء !

يعنى عاوزين محو كل ماهو مصرى ماشيين بالمثل إللى بيقول "إضرب السايب يخاف المربوط "

*   ده غير حمله تشويه الفن والفنانين والادباء والتراث الحضارر لمصر

 لما كل يوم كنا بنشوف اشاعه حول موت الفنان الفلانى ! عاوزين يقنعوا الناس ان الفنانين دول ماتوا عقاب لهم عشان مصر تنضف منهم ,وحتى لو الخبر طلع اشاعه او اسمه بنخوف الناس وبنفكرهم بالموت!

 لما حازم شومان طالب بإلغاء حفل " هشام عباس" هل ده كان من حقه؟

 لما عبد المنعم الشحات سب وقذفق أدب نجيب محفوظ !

لما قالوا على الحضاره الفرعونيه , حضاره وثنيه وقذره!


* لما يطل علينا كل مده مده حازم ابو إسماعيل المرشح لرئاسه الجمهوريه  ويطلع يقول انا هفرض وهعمل , ويدخل كلامه كله فى الدين وكأنه المسيطر! وتلائيه بيتكلم بكل ثقه إنه هيحكم وإنه الرئيس المنتظر ! غللى نفسى اعرفه مين اعطى لهم كل الثقه دى؟



*انتم مين عشان تتكلموا وتمنعوا وترفضوا وتفرضوا؟!اين كنتم فى عصر مبارك؟ اين كنتم قبل الثوره؟أنتم فين من الثوره دى؟! إيه برامجكم؟ غيه أهدافكم لصنع مصر الجديده؟

الجمعة، 16 ديسمبر 2011

محرر المرأه .. قاسم أميــن






ولد قاسم محمد أمين فى بلدة طره بمصر عام 1863م وتلقى تعليمه الابتدائى فى مدرسه "راس التين" وكانت تجمع أبناء الطبقه الارستقراطيه , وانتقل مع أسرته إلى القاهره وسكن فى حى الحلميه الغرستقراطى ,وإلتحق بمدرسه الحقوق والاداره وحصل على ليسانس علم 1881م وكان اول متخرج منها , وعمل محامى بعد التخرج لفتره قصيره ثم سافر إلى فرنسا بعثه دراسيه وانضم إلى جامعه (مونبلبيه )وأثناء دراسته جدد صلته مع " جمال الدين الافغانى"ومدرسته وانهى دراسته القانونيه بتفوق عام 1885م , وعاد من فرنسا بعد ان إطلع على مفكرون فرنسيون فى مواضيع ادبيه واجتماعيه والامور السياسيه , وكان من مؤيدى الامام( محمد عبده) فى الاصلاح ورأى أن اكثر العادات الشائعه لم يكن اساسها الاسلام وانما هى عادات وتقاليد , وكما انه ايضا كتب عن تلك العادات والتقاليد فى جريده المؤيد 19مقال عن العلل الاجتماعيه والعادات فى مصر , وألف كتاب عام 1894م ليرد فيه على " الدوق داركور" عندما جرح كرامه الشعب المصرى وقميتهم وطعن فى دينهم وحمل كتابه اسم ( المصريون) ومن اهم النقاط التى تناولها ايضاً كتابه العلل الاجتماعيه التى توجد فى المجتمع باسلوب اصلاحى تنموى , وظل يتب فى جريده المؤيد 19 اربع سنوات عن مواضيع المجتمع , كما كتب حكم ومواعظ

محرر المراه
أما بالنسبه للمرأه كان يرى ان تربيه النساء هى اساس كل شىء وتؤددى لإقامه مجتمع صالح , وتخرج اجيال صالحه من الابناء وعمل على تحرير المرأه المسلمه , فتلقى هجوم كعاده كل القمعيون فاتهموه انه يدعو للإنحلال والسفور على الرغم انه لم يدعو ذلك فى كتاباته ومقالاته , ولكن لم يتوقف بل اصر على موقفه وتابع فى سرد افكاره وكتاباته وابحاثه واصدر كتاباً بعنوان " اسباب ونتائج واخلاق ومواعظ )عام 1998م ويتبعه كتاب " تحرير المراه"الذى كتب فيه عن الحجاب وتعدد الزوجات والطلاق واثبت ان عزله المراه عن الرجل لم تكن اساساً من الاسلام ولا منا سس الشريعه , ودعا لتحرر المرأه لتخرج وتواجه المجتمع , ولم يتزعزع منا لنقد الموجه اليه ورد عليهم بكتاب ( المرأه الجديده) عام 1901م وطالب فيه بتشريع يكفل للمراه كامل حقوقها الإجتماعيه والسياسه واهدى الكتابه لصديقه الزعيم الراحل " سعد زغلول" زعيم الامه

*هوأحد مؤسسسي الحركة الوطنية في مصر وجامعه القاهره كما يعد رائد حركة تحرير المرأة
:_
تحرير المراه
هى حركة أسست لغرض إعادة الحقوق التاريخية المسلوبة من المرأة، والقضاء على الأفكار التي تنظم المجتمع على أساس ذكوري. كانت أولى الناشطات في مجال تحرير المرأة هدى شعراوي، ثم توالت الناشطات بعدها من أجل ذلك. حمل لواء تحرير المرأة من الرجال قاسم أمين الذي كتب كتابيه المرأة الجديدة وتحرير المرأة ثم حمل اللواء من بعدهم جمال البنا في العديد من كتبه والتي على رأسها كتاب "المرأة المسلمة بين تحرير القرآن وتقييد الفقهاء".



من أقواله:
1- الوطنية الصحيحة لا تتكلم كثيرا ولا تعلن عن نفسها

2-كلما أردت أن أتخيل السعادة تمثلت أمامي في صورة امرأة حائزة لجمال امرأة وعقل رجل

3-لو أن في الشريعة الإسلامية نصوصاً تقضي بالحجاب، على ما هو معروف الآن عند بعض المسلمين، لوجب عليّ اجتناب البحث فيه، ولما كتبت حرفاً يخالف تلك النصوص مهما كانت مضرة في ظاهر الأمر، لأن الأوامر الإلهية يجب الإذعان لها بدون بحث ولا مناقشة.
لكننا لا نجد نصاً في الشريعة يوجب الحجاب على هذه الطريقة المعهودة، وإنما هي عادة عرضت عليهم من مخالطة بعض الأمم فاستحسنوها وأخذوا بها وبالغوا فيها وألبسوها لباس الدين كسائر العادات الضارة التي تمكنت في الناس باسم الدين والدين براء منها.
جاء في الكتاب العزيز: (قُلْ للمؤُمنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أبصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ. ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ، إِنَّ الله خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ، وَقُلْ لِلمؤُمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أبْصَارِهنَّ وَيَحْفَظْنَ فُروجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا. وَليَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إلاَّ لِبُعُولَتِهنَّ أو آبَائِهنِ أوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِن أوْ أبْنائِهِنَّ أو أبَناءِ بُعُولتِهِنَّ أوْ إِخْوانِهِنَّ أوْ بَنِي إخَوَانهِنَّ أو نِسَائِهنَّ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيمَانُهُنَّ أو التَّابِعينَ غَيْرِ أُوِلي الإرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أو الطِّفلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النسِّاءِ وَلاَ يَضْربْنَ بأرْجُلِهِنِّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِيِنَتهنّ

4-أقل مراتب العلم ما تعلّمه الإنسان من الكتب والأساتذة، وأعظمها ما تعلمها بتجاربه الشخصية في الأشياء والناس ".

5-في الأمة الضعيفة المستعبَدة حرف النفي (لا) قليل الاستعمال.

6-إذا رأيت الرأي العام معادياً لكاتب، وأعدّ له خصوماً، يتسابقون إلى نقد أفكاره وهدم مذهبه، وعلى الخصوص إذا رأيتهم ذهبوا في مطاعنهم إلى السب والقذف، فتحقق أنه طعن الباطل طعنة مميتة ونصر عليه الحق

7-.التربية هي التي أنتجت كل الرجـال الذين نسـمعُ عنهم، ونشاهـدهم متحلّين بمزايا الاستقامة، والصدق والكرم، والشـجاعة والشفقة، وحب الوطـن، واحترام الحق، والدفاع عن الحقيقة، والخضوع للواجب، وبذل النفس والمال في خدمة العلم والدين والجامعة الوطنية ".


*توفى قاسم امين عن عمر يناهز الالخامسة والأربعين عاما ورثاه عدد من الشعراء مثل حافظ إبراهيم وخليل مطران وعلي الجارم عام 1908م


ماذا قالوا مشايخ اليوم الوهابيون عن قاسم امين؟


الاثنين، 12 ديسمبر 2011

لكل مخدوع وموهوم " من هم أهل الذكر "








الشيخ محمد حسان بكالوريوس اعلام
الشيخ ابو اسحاق الحوينى بكالوريوس ألسن
الشيخ محمد حسين يعقوب دبلوم معلمين
الشيخ سعيد عبد العظيم بكالوريوس طب و جراحة
الشيخ ياسر برهامى ماجيستير طب اطفال
الشيخ وجدى غنيم بكالوريوس تجارة
الشيخ عبد المنعم الشحات بكالوريوس هندسة كمبيوتر
الشيخ صفوت حجازى ليسانس اداب قسم مساحة و ماجيستير تخطيط عمرانى
الشيخ محمود المصرى بكالوريوس خدمة اجتماعية
الشيخ حازم صلاح ابو اسماعيل ليسانس حقوق
الشيخ خالد عبد الله بكالوريوس هندسة مدنى
الشيخ احمد فريد بكالوريوس طب
الشيخ محمد عبد المقصود دكتوراه فى العلوم الزراعية
الشيخ جمال المركبى دكتوراه فى القانون
الشيخ مصطفى العدوى بكالوريوس هندسة ميكانيكا
الشيخ محمد الكردى بكالوريوس تربية كمياء وطبيعة
الشيخ مصطفى دياب بكالوريوس تربية رياضيات


*وبعد اكتر من 1400 سنه ربنا فتح عليهم من عنده ببركاته , واصبحوا أعلم اهل الارض  .. مدد مدد وعشان أنا عامله مدونه بتناقش قضايا المجتمع , وفيها آبحاثى فى تفسيرات للقرآن , وأهم ابحاثى عن بدعه الحجاب كتير بيرددوا الكلمه دى ليا , انتى مش دارسه ومش متخصصه فحبيت انشر لهم إن ولا شيخ من مشايخهم الاجلاء متخصص فى الدين , واحب اوضح لهم الآيه إللى بيقطعوها من نصها وبتقول:_ فاسألوا أهل الذكر" الايه تقصد أن أهل الذكر هم أهل الكتاب " اليهود والنصارى " وياريت تجيبوا الآيه من أولها عشان المعنى يتضح أكتر للجميع :_ وما أرسلنا قبلك إلا رجالا نوحي إليهم فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون


*تفسير ابن كثير
( وما أرسلنا قبلك إلا رجالا يوحى إليهم )  [ ص: 334 ] أي : جميع الرسل الذين تقدموا كانوا رجالا من البشر ، لم يكن فيهم أحد من الملائكة ، كما قال في الآية الأخرى : ( وما أرسلنا من قبلك إلا رجالا يوحى إليهم من أهل القرى ) [ يوسف : 109 ] ، وقال تعالى : ( قل ما كنت بدعا من الرسل  ) [ الأحقاف : 9 ] ، وقال تعالى حكاية عمن تقدم من الأمم أنهم أنكروا ذلك فقالوا : ( أبشر يهدوننا  ) [ التغابن : 6 ]  ولهذا قال تعالى : ( فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون  ) أي : اسألوا أهل العلم من الأمم كاليهود  والنصارى  وسائر الطوائف : هل كان الرسل الذين أتوهم بشرا أو ملائكة؟ إنما كانوا بشرا ، وذلك من تمام نعم الله على خلقه; إذ بعث فيهم رسلا منهم يتمكنون من تناول البلاغ منهم والأخذ عنهم .




*تفسير القرطبي
فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون يريد أهل التوراة والإنجيل الذين آمنوا بالنبي - صلى الله عليه وسلم - ، قاله سفيان   . وسماهم أهل الذكر ؛ لأنهم كانوا يذكرون خبر الأنبياء مما لم تعرفه العرب .وكان كفار قريش  يراجعون أهل الكتاب  في أمر محمد   - صلى الله عليه وسلم - . وقال ابن زيد   : أراد بالذكر القرآن ؛ أي فاسألوا المؤمنين العالمين من أهل القرآن ؛ قال جابر الجعفي   : لما نزلت هذه الآية قال علي   - رضي الله عنه - نحن أهل الذكر . وقد ثبت بالتواتر أن الرسل كانوا من البشر ؛ فالمعنى لا تبدءوا بالإنكار وبقولكم ينبغي أن يكون الرسول من الملائكة ، بل ناظروا المؤمنين ليبينوا لكم جواز أن يكون الرسول من البشر . والملك لا يسمى رجلا ؛ لأن الرجل يقع على ما له ضد من لفظه ؛ تقول رجل وامرأة ، ورجل وصبي فقوله : إلا رجالا من بني آدم   . وقرأ حفص  وحمزة   والكسائي  نوحي إليهم  .



*تفسير الطبري
القول في تأويل قوله تعالى : ( وما أرسلنا قبلك إلا رجالا نوحي إليهم فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون  ( 7 ) )يقول تعالى ذكره لنبيه : وما أرسلنا يا محمد قبلك رسولا إلى أمة من الأمم التي خلت قبل أمتك إلا رجالا مثلهم نوحي إليهم ، ما نريد أن نوحيه إليهم من أمرنا ونهينا ، لا ملائكة ، فماذا أنكروا من إرسالنا لك إليهم ، وأنت رجل كسائر الرسل الذين قبلك إلى أممهم . وقوله ( فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون ) يقول للقائلين لمحمد صلى الله عليه وسلم في تناجيهم بينهم : هل هذا إلا بشر مثلكم ، فإن أنكرتم وجهلتم أمر الرسل الذين كانوا من قبل محمد ، فلم تعلموا أيها القوم أمرهم إنسا كانوا أم ملائكة ، فاسألوا أهل الكتب من التوراة والإنجيل ما كانوا يخبروكم عنهم .

*كما حدثنا بشر قال : ثنا يزيد قال : ثنا سعيد عن قتادة قوله ( فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون ) يقول فاسألوا أهل التوراة [ ص: 414 ] والإنجيل قال أبو جعفر : أراه أنا قال : يخبروكم أن الرسل كانوا رجالا يأكلون الطعام ، ويمشون في الأسواق . وقيل : أهل الذكر : أهل القرآن .

*ذكر من قال ذلك :
*حدثني أحمد بن محمد الطوسي قال : ثني عبد الرحمن بن صالح قال : ثني موسى بن عثمان عن جابر الجعفي قال : لما نزلت ( فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون ) قال : علي : نحن أهل الذكر .
*حدثني يونس قال : أخبرنا ابن وهب قال : قال ابن زيد في قوله ( فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون ) قال : أهل القرآن ، والذكر : القرآن . وقرأ ( إنا نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافظون ) .




*يعنى الآيه إللى بيحطوها ومش مفهومه بالنسبه لهم مالهاش علاقه بالمشايخ , ولا لها علاقه بالمتخصصين فى القرآن ,وأحب اقولهم القرآن متاح للجميع لدراسته وللإجتهاد فيه :_ ولقد يسرنا القرآن للذكر فهل من مدكر .. صدق تعالى

السبت، 10 ديسمبر 2011

نبذه عن د/محمد مصطفى البرادعى






محمد مصطفى البرادعى
ولد فى الدقى عام 1942م , وكان والده :مصطفى البرادعى" نقيب سابق للمحامين, وتخرج من كليه الحقوق " جامعه القاهره" عام 1962م وعمل موظفا فى وزاره الخارجيه المصريه , ثم سافر الى الولايات المتحده للدراسه وأخذ الدكتوراه من جامعه نيويورك عام 1974م وكانت شهاده الدكتوراه فى القانون الدولى وعاد الى مصر عقب حصوله على شهاده الدكتوراه عام 1974م وعمل مساعد لوزير الخارجيه " اسماعيل فهمى "ثم مسؤل عن برنامج القانون الدولى فى معهد الامم المتحده للتدريب والبحوث عام 1980م كما كان استاذاً للانون الدولى فى مدرسه قانون جامعه نيويورك بين عامين 1981م  و 1987م إلتحق بالوكاله الدوليه للطاقه الذريه عام 1984م وعمل بها المستشار القانونى للوكاله , واصبح  مديرعام مساعد للعلاقات الخارجيه عام 1993م , وعين زئيس للوكاله الدوليه للطاقه الذريه عام 1997م, وأعيد إختياره رئيساً للوكاله لفتره ثانيه عام 2001 , ولفتره ثالثه عام 2005م


 حياته الاسريه
تزوج من السيده " عايده الكاشف " , وهى مدرسه فى رياض اطفال مدرسه فينا الدوليه , وله ابنان((ليلى تعمل محاميه ومصطفى مدير استوديو فى محطه خاصه ))وكانا يعيشان فى لندن لكنهما عادا غلى مصر عام 2009م



الجوائز التى حصل عليها
جائزة نوبل :_ نال جائزه نوبل للسلام مع الوكاله الدوليه للطاقه الذريه فى اكتوبر عام 2005م ومنحت له وللوكاله
اعترافاً بالجهود المبذوله من جانب الوكاله وجانبه لإحتواء إنتشار الاسلحه النوويه واسلحه الدمار الشامل

جائزة فرانكلين د. روزفلت للحريات الأربع عام 2006

جائزة الطبق الذهبي من الأكاديمية الاوروامريكية للإنجاز

جائزة جيت تراينور (Jit Trainor) من جامعة جورج تاون للتميز في الأداء الدبلوماسي

 جائزة أمن الإنسانية من مجلس العلاقات العامة الإسلامي

 جائزة المؤسسة من مجلس كرانس مونتانا

 جائزة الأثير، أعلى وسام وطني جزائري

 جائزة الحمامة الذهبية للسلام من الرئيس الإيطالي

 حامي شرفي لجماعة الفلسفة في كلية الثالوث في دبلن عام 2006

 وشاح النيل من الطبقة العليا ...أعلى تكريم مدني من الرئيس المصري السابق محمد حسني مبارك

 جائزة الإسهام المتميز في الاستخدامات السلمية للتقنية النووية من الاتحاد النووي العالمي سبتمبرعام  2007

جائزة موستار 2007 للسلام العالمي من مركز موستار للسلام والتعاون بين الإثنيات



موقف البرادعى من قضيه العراق وإحتلالها
فى عام 2003 عندما أعلنت أمريكا دوافعها لغزو على العراق بدعوى أنه بحيازتها اسلحه دمار شامل , ورأس البرادعى
هو وهانز لكس فريق مفتشى الامم المتحده بالعراق , وصرح فى بيانه امام مجلس الامم عام 2003م عند غزو امريكا
للعراق " إن فريق الوكاله الدوليه للطاقه الذريه لم يعثر حتى الآن على أى نشاط نووى مشتبه فيه داخل العراق "ووصف
البرادعى يوم غزو امريكا للعراق أنه : أبأس يوم فى حياته" , وقبيل ذلك عارضت الولايات المتحده تعيين البرادعى
لمده رابعه كرئيس للوكاله الذريه , كما اثارت جدلاً صحيفه ( واشنطن)عن قيام الولايات المتحده بالتصنت على مكالمات البرادعى
الهاتفيه على أمل ان يجدوا شىء يساعدهم بإطاحته عن رئاسه الوكاله , وعلى الرغم من هذا فقد اثار البرادعى تساؤلات
حول 377 طنا من المتفجرات أختفت من العراق عقب سيطره امريكا عليها !وتلك التساؤلات احدثت ضجه فى السياسه الامريكيه
وعلى الرغم من محاولات الولايات المتحده من إقصاء البرادعى من منبصه بعد تصريحاته حول غزو العراق الا أنها
فشلت فى ذلك و وجاءت دول آخرى داعمه للبرادعى فى إنتخابات رئاسه الوكاله ومنها " فرنسا , ألمانيا , الصين و روسيا"





موقف البرادعى من البرنامج النووي الإيراني
صرح فى مقابله لصحيفه فرنسيه "لوموند" فى اكتور عام 2007م وقال:_ "أريد أن أبعد الناس عن فكرة أن إيران ستصبح تهديدا من باكر أو أننا تحت إلحاح تقرير ما إن كان ينبغي قصف إيران أو السماح لها بأن تحوز القنبلة النووية
لسنا في هذا الموقف. العراق مثل صارخ على أن استخدام القوة، في حالات كثيرة، يضاعف المشكلة بدلا من أن يحلها

كما أنه صرح فى عام 2008م وقال:_"إذا وُجِّهت ضربة عسكرية إلى إيران الآن لن أتمكن من الاستمرار
في عملي"، أي أنه سيستقيل بحسب ما ذكر، كما أنه أوضح بأن ضرب إيران سيحيل المنطقة ويحولها إلى كرة لهب"





عودته إلى ارض الوطــن
عاد يوم الجمعه 19فبراير عام2010م وكان فى استقباله فى المطار العديد من الشباب المصريين والعديد من النشطاء السياسين , وكانوا يرفعون اعلام مصر معبرين عن ترحيبهم بوصوله وتأيدهم له فى إعتزامه من تقديم إصلاحات سياسيه وديمقراطيه التى أفتقدها الوطن , والشباب المصرى فى ظل نظام مبارك الساقط وفى الاسبوع الاول لمـصر إنتهى من تشكيل "الجمعيه الوطنيه " برئاسته , وكانت من الاهداف الرئيسيه للجمعيه:_
1- انهاء حاله الطوارىء
2-اشراف عام من كل فئات المجتمع المدنى على العمليات الانتخابيه
3-تمكين المصريين فى الخارج مشاركتهم فى العمليات الانتخابيه
4-كفاله حق الترشيح فى الانتخابات الرئاسيه
5-الانتخابات عن طريق الرقم القومى
6-اتاحه فرص عبر وسائل الاعلان للاعلان عن المرشحين
وكان ضمن مطالب الجمعيه ايضاً تعديل "تعديل الماده 76 من الدستور , والماده 77 , والماده 88 "من الدستور المصرى



ثوره25 يناير
هو من اشعل ثوره يناير ودعمها , وبعد نجاح ثوره يناير وتولى المجلس الاعلى للقوات المسلحه الحكم والاطاحه بمبارك وبنظامه الفاسد ..اعلن البرادعي عن نيته الترشح في الانتخابات الرئاسية المقبلة في لقاء تلفزيوني, ولكنه لاقى ردود افعال سيئه من قبل بعضهم وبعض الجماعات التكفيريه , وتصريحات حوله وتكفيره  , وصدور فتاوى عليه غير لائقه , وترويج شائعات حوله وحول اسرته يريدون إقصاؤه لانهم يعلمون مدى قوه خصمهم ومدى ثقافته وأنه رجل مصر القادم شاؤا ام لا , فكلنا معه وكلنا ندعمه لمستقبل افضل

الجمعة، 9 ديسمبر 2011

نبذه عن الأديب العالمى "نجيب محفوظ"




بطاقه تعريفيه بـ الأديب العالمى نجيب محفوظ
ولد في 11 ديسمبر 1911

فى حى الجماليه , وانتقل إلى العباسية والحسين والغوريه, وهي أحياء القاهره القديمه

حصل على ليسانس الآداب قسم الفلسفة عام 1934

حصل على إجازة في الفلسفة عام 1934

وانصرف إلى العمل الأدبي بصوره شبه دائمه بعد التحاقه في الوظيفه العامه
كانت رواياته الأولى عن التاريخ الفرعوني , ثم بدأ يلمع ويزدهر فى
ثلاثيته الشهيرة ( بين القصرين، وقصر الشوق، والسكرية) التي انتهى من كتابتها عام 1952

كانت رواياته تتسم بالواقعيه الحيه , التى عاشها منذ طفولته فى احياء القاهره القديمهفتكلم عن هممهم واحلامهم ومعيشتهم ومنها " الحرافيش"

وبين عامي 1952 و 1959 كتب عددا من السيناريوهات للسينما

تقلد منذ عام 1959حتى إحالته على المعاش عام 1971 عدة مناصب
1- عمل مديراً للرقابة على المصنفات الفنية
2- عمل مديراً لمؤسسة دعم السينما
3- عمل رئيساً لمجلس إدارتها
4- عمل رئيساً لمؤسسة السينما
5- عمل  مستشاراً لوزير الثقافة لشئون السينما

صدر له ما يقارب الخمسين مؤلفا من الروايات والمجموعات القصصية,ترجمت معظم أعماله الي 33 لغة في العالم





الجوائز التى نالها
 جائزة قوت القلوب الدمرداشية - رادوبيس .. 1943
 جائزة وزارة المعارف - كفاح طيبة .. 1944
 جائزة مجمع اللغة العربية - خان الخليلي .. 1946
 جائزة الدولة في الأدب - بين القصرين .. 1957
 وسام الاستحقاق من الطبقة الأولى .. 1962
 جائزة الدولة التقديرية في الآداب .. 1968
 وسام الجمهورية من الطبقة الأولى .. 1972

* جائزة نوبل للآداب .. 1988

 قلادة النيل العظمى .. 1988
  جائزه كفافيس..  2004



أعماله    
مصر القديمة ترجمة 1932
همس الجنون مجموعه قصصيه 1938
عبث الاقدار روايه تاريخيه 1939
رادوبيس روايه تاريخيه 1943
كفاح طيبه روايه تاريخيه 1944
القاهره الجديده روايه 1945
خان الخليلي روايه 1946
زقاق المدق روايه 1947
السراب روايه 1948
بدايه ونهايه روايه 1949
بين القصرين روايه 1956
السكريه روايه 1957
قصر الشوق روايه 1957
اللص والكلاب روايه 1957
دنيا الله مجموعه قصصيه 1962
السمان والخريف روايه 1962
الطريق روايه 1964
بيت سىء السمعه مجموعه قصصيه 1965
الشحاذ روايه 1965
ثرثره فوق النيل روايه 1966
اولاد حارتنا روايه 1967
ميراماررواية 1967               
تحت المظلة مجموعة قصصيه 1969  
خمارة القط الاسودمجموعة قصصيه 1969
حكاية بلا بداية ولا نهاية مجموعة قصصيه 1971
شهر العسل مجموعة قصصيه 1971   
المراياروايه 1972                        
الجريمه مجموعه قصصيه 1973   
الحب تحت المطر روايه 1973
الكرنكروايه 1974   
حضرة المحترم روايه 1975   
حكايات حارتنا روايه 1975
قلب الليل روايه 1975
ملحمة الحرافيش روايه 1977           
الحب فوق هضبه الهرم مجموعة قصصيه 1979           
الشيطان يعظمجموعه قصصيه 1979   
عصر الحب روايه 1980
أفراح القبه روايه 1981
الباقى من الزمن ساعه روايه 1982                       
رأيت فيما يري النائم مجموعه قصصيه 1982   
ليالى ألف ليله روايه 1982   
أمام العرش حوار بين الحكام روايه 1983   
رحلات ابن فطومه روايه 1983
التنظيم السرى مجموعة قصصيه 1984
العائش فى الحقيقه روايه 1985
يوم مقتل الزعيم روايه 1985
حديث الصباح و المساء روايه 1987
صباح الورد مجموعه قصصيه 1987
الفجر الكاذب مجموعه قصصيه 1988
قشتمر روايه 1988
أصداء السيره الذاتيه مجموعه قصصيه 1995
القرار الأخيرمجموعه  قصصيه 1996
وطنى مصرحوارات 1997
صدى النسيان مجموعه قصصيه 1999   
فتوه العطوف مجموعه قصصيه 2001
أحلام فترة النقاهه مجموعه قصصيه 2004   
عجائب الأقدار: ميسره التبسيطات 1989   
أمام العرش : مبسطه وميسره التبسيطات 1990
كفاح أحمس: مبسطه و ميسره التبسيطات 1990
كفاح طيبه: مبسطه و ميسره التبسيطات 1990
           
   
       
       


من الافلام مأخوذه عن أعماله
اللص والكلاب عام 1962م
زقاق المدق عام 1963م
بين القصرين عام 1964م
قصر الشوق عام 1967م   
السكرية عام 1973م
اميره حبى أنا عام 1974م
القاهره 30 عام 1966م
وغيرها من الافلام الماخوذه عن اعماله
         
توفي فى 30 أغسطس 2006  بعد عشرين يوماً من دخوله مستشفى الشرطة بحى العجوزه

الاثنين، 5 ديسمبر 2011

ظاهره النفاق الدينــى فى العالم العربى , بإسم الديــن !!



سؤال يطرح نفسه دائماً فى ذهنى :_
لماذا كل من يتحدث عن الدين اكثر حديثه موجه للمراه خصوصاً فى العالم العربى؟
لماذا لم ولن ينشغل العالم الغربى بخصوص المراه وملابسها مثل العالم العربى؟؟
ما الذى قدمه العالم العربى للإسلام غير قضايا هامشيه , وفتاوى تورا بورا؟
لماذا نفخر بكوننا عرب اسلاميين ونحن من دول العالم الثالث والرابع؟






على الرغم من إنتشار الحجاب والخمار والنقاب والجلباب فى العالم العربى إلا أننا نعانى من نفاق اجتماعى , المجتمع مجرد منظر ومظهر , الخطاب الدينى موجه ناحيه المظاهر الشكليه وتناسى فكره التربيه على الرقابه الذاتيه وضبط النفس لكل شخص سواء رجل أو مراه , لكن ماحدث فى عالمنا العربى هو أن المرأه هى سبب كل الفتن والشذوذ والدعاره فى واقعنا , والرجال القوامون الافضل فكراً وقالباً وموضوعاً يفعلوا مايشاؤا !  طلاما ان سبب كل الفتن والشهوات قد تم محوها من الحياه الاجتماعيه بناء على طلب فتاوى تورا بورا تابعه لمجموعه من رجال مرتزقه محسوبين علينا رجال دين وعلينا السمع والطاعه خاضعين لهم ومقدسون لهم بإسم الله والثواب والعقاب !!

مقال قديم" المراه تحت حكم الدوله الاسلاميه والدوله العلمانيه"


سؤال يطرح نفسه ماذا قدم أصحاب مقوله الدوله الإسلاميه فى البلدان الآتيه :_
السعوديه _ أفغانستان _ إيران




السعوديه
إنتشــار الشــذوذ فى السعوديه :_ ربع الاطفال السعوديين تعرضوا للتحرش الجنسى والاعتداءات الجنسيه 60 % تحرش للاقارب زنا محارم



الشــذوذ الجنســى بين البنات فى السعوديه

التعرى على النت يمكن ان يقرا فى سياق ظاهره النفاق الاجتماعى , خصوصا عن الخطاب الدينى والتربوى لايهتموا بترسيخ الرقابها لذاتيه ويقدم المظهر عن الجوهر , مما يحرض البعض على لبس اكثر من قناع






أفغانستــان .. قبل وبعد

 جهل وغيبوبة والدخل الوحيد للدولة تجارة افيون





ايران

الأمم المتحدة : إيران الأولى عالمياً في إدمان المخدرات بسبب البطالة.. والملل
2.8 % من سكانها البالغين مدمنون..


 اكبر نسبة دعارة وادمان مخدرات ولقطــاء :_
طهران ـ أ.ف.ب: اعلن رئيس منظمة ايرانية رسمية مكلفة المسائل الاجتماعية
انه يوجد في ايران حوالى 300 الف مومس ويخشى ان يرتفع هذا الرقم «سريعا»







الأحد، 4 ديسمبر 2011

هل التيارات الاسلاميه تعبر عن متطلبات الشعب؟





هل التيارات الاسلاميه تعبر عن مايحتاجه الشعب المصرى فى الفتره الحاليه؟؟
هل كان الشعب يحتاج لهم لانصاف دينهم؟ ولتقويه عقيدتهم؟
هل كانوا كفار قبل صعود التيار الاسلامى فى البرلمان؟

*الثوره قامت عشان البطاله , وعشان حقوقنا اللى بضيع وبتتنهب , عشان نعرف نتجوز , ونعرف ناكل ونشرب عشان التعليم والصحه والثقافه , عشان نعيش بكرامه , عشان يكون فيه مواطنه حقيقيه الخ الخ الخ



*لماذا نسى الشعب ان الثوره قامت دون تميز فى العرق واللون والدين؟؟ لماذا نسى الشعب ان الثوره قامت عشان نعرف نعيش وناكل ونربى ولادنا فى حياه كريمه وعيشه هنيئه !










كلنا عارفين او المعظم يعلم ان لكل شخص له رؤيته الدينيه لدينه , وده بيخضع لاجتهادات فى التفسير , يبقى ليه جماعه او فئه معينه عاوزين يغصبوا علينا وجهات نظرهم واجتهادتهم الشخصيه ويلزمونا بيها؟؟ ولو عارضناهم يقولوا علينا كفار ؟
هل فعلا التيارات الادينيه بتعبر عنك؟؟
*اللى بستغربله كم الشباب اللى بيشتغلوا فى السياحه يصوتوا لصالح الاخوان والسلفيين عشان حاسين بالذنب انهم بيشتغلوا لخدمه سايح مش مسلم  او ملحد , تبئى مصيبه سودا , وداخلين على مجاعه وبطاله حقيقيه !


*لما الشعب يشتكى من الانفلات الامنى وبعدين يفاجىء إن الشرطه هتسيب الامن القومى وتأمين المواطنين وهتجرى ورا البنات الغير محجبات عشان تمسكهم وتقولهم فين حجابكم ياامراه؟

*لما عالم جليل وفاضل بيقدسوه هؤلاء البسطاء يطلع ويقول  المراه مالهاش تعليم , التعليم للرجال ,ووجه المراه كفرجها ؟!!يبقى انت بجد هتكون مرتاح لما مستقبل بنتك يدمر؟


*إذاى بنتك هتقدر تتعامل مع زمايلها فى الكليه او الشغل وكلهم شايفنها كالفـــرج؟؟!! 


*انت عايز لما تتجوز وتحب تمشى مع مراتك فى الشارع يطلع عليكم شخص او عسكرى يقولك لبس مراتك بيثيرنى خبيها؟!




*انت عارف لو حبينا نقوم بثوره تانى ضد هؤلاء المتاسلمين , هيتقال علينا ضد الدين وضد الله  برغم اننا ضدهم هم
هم اشخاص مثلنا يمثلون انفسهم ولا يمثلون اى دين , ولكن سيروجون لهذا !


* هتنام بحساب وتقوم بحساب , وتمشى بحساب , ومش هتعرف تمشى مع مراتك او خطيبتك 


* هتتعالج بالرقيه الشرعيه وبول الابل وهتسيب الطب والابحاث العلميه؟

*لما جيت صوت عملت فى حسابك تصوت لصالح بلدك واللى يفيدك؟؟ ولا صوت لصالح دينك والتسابق للوصول للجنه؟ من خلال شويه مرتزقه بيتاجروا باسم الله والدين ؟!



* فاكر لما كانوا مع مبارك ضد الثوار  والثوره؟ فاكر لما قالوا ان الديمقراطيه حرام ؟
وحتى بعد ما الديمقراطيه وصلتهم للبرلمان بيقولوا انها حرام , لكن حلال لهم 


*انت ناقصك دين وعقيده ولا ناقصك متطلبات لحياتك عشان تقدر تعيش انت وولادك؟









"تصريحات خطره قبل تمكنهم من السيطره علينا بشكل كامل" :_امين عام جماعه الاخوان فى برنامج مع "دينا عبد الرحمن":_ قال ان الجماعه مش هتحجر ولا هتكبت حق المواطن فى اختيار حقوقه وفى حريته الشخصيه و وموضوع تطبيق الحدود فكره مؤجله لحين اصلاح البلاد , وانه لايمكن يقول لمسلمه انتى لابسه ايه ولا تلبسى ايه , والاجانب عليهم الالتزام بعرف وتقاليد البلد بدون اى قوانين او مراقبهم عليهم!!




فكر , فكرى , مين اصلحلك , مين هيفيدك ؟ ومين هيفيد ولادك ؟!!

السبت، 3 ديسمبر 2011

أنتم فين ياشباب الثوره ؟؟!! إنقــذوا مصر







سؤال بساله لنفسى دايماً بعد اعلان نتيجه المرحله الاولى فى الإنتخابات , ليه الشعب اختار التيار الاسلامى؟؟
هو فعلا الشعب عايز كده ؟ هو الشعب عايز كبت حريتهم ؟ هو الشعب كان كافر ومحتاج لبشرى ذيه انه يوجهه؟
الشعب ليه خذلنا فى تصويته لهؤلاء؟ كان لازم نتعلم من احادث مارس المشؤمه لما الصناديق قالت نعم لترقيع الدستور , كان لازم نعرف ان التيارات دى مسيطره على ا لشعب من مده طويله جداً , كان لازم نعرف ان الشعب محتاج فتره طويله تانيه عشان يخلع رداء النفاق الشكلى , كان لازم نعرف ان فيه احتقان بين طوائف وفئات الشعب

كان لازم ناخد فى اعتبارنا ان هناك تيارا يلعب على  عاطفه الشعب الدينيه , انا كأنى فى كابوس كبير , كل احلامنا بدئت تتلاشى , والثوره فى طريقها للسقوط فى عباءه التيارات الاسلاميه ..












فين شباب الثوره؟؟ ليه ماعملوش حزب لهم ووعوا الناس , ونزلوا الشارع وبدؤا يفتعلوا مع الواقع ؟!!
ليه شباب الثوره باعوا القضيه فى الانتخابات , راحوا مسكوا فى بلطجيه , وسابوا التيارات الاسلاميه تاخد تعبهم وعرقهم , ويمصوا دم الشهيد .
* انتم فين ياشباب الثوره ؟ تعالوا من التحرير وانزلوا ارض الواقع , شوفوا مين انتخب الناس دى وليه انتخبوهم لازم ثوره ضد التخلف والراجعيه لازم ثوره , لازم نقوم بمصر الحديث ..










ياترى الثوره قامت عشان يحصل تقسيم لمصر؟؟ يعنى فى يوم هنقوم من النوم نلاقى مصر مقسمه ؟

مقسمه تقسيمات للمسلمين والاقباط وجزء منها سيتم بيعه ؟؟
* الشمال اسلامى و الجنوب قبطى , اما الباقى سيتم بيعه لاسرائيل !!

* يعنى خلاص هندخل فى صراعات طائفيه ؟ خلاص الشعب من كتر ايمانه مش قادر يتعايش مع الاخر بسبب دينه؟
* خلاص بدل مانبنى ونعمر مستقبلنا , هنكسر ونهدم ونضرب ونشتم فى بعض؟
*فين حق دم شهداء الثوره؟؟ خلاص نسينا ان اللى استشهد كان مسلم مع مسيحى؟
* خلاص نسيب عيون شبابنا اللى راحت , ونقعد نمسك فى بعض ؟
*يعنى الشعب مش كفاه 30 سنه واكتر ذل ومهانه , عايز كبت وعايز رقيب بشرى عليه؟؟
*انا مش فاهمه ايه دخل الاديان فى ا لسياسه؟؟ هنقع فى نفس الحفره اللى وقعت فيها اوروبا فى القرون الوسطى؟؟






احب افكركم :_ ان الثوره قامه (( عداله اجتماعيه, مواطنه , تكافل , عيش , حـــريــه , انتاج, حداثه.. الخ الخ ))
* ماحدش فيكم فكره اذاى هقدر نوصل لعداله اجتماعيه؟؟
* ماحدش فيكم فكر يعنى ايه مواطنه؟ يعنى ايه تكافل ؟
* حد فيم فكر انه يعيش , او حد فكر ان فيه ناس عايشه ومش عايشه ؟؟
* حد فيكم حس لو لحظه ان حريتنا تتسلب منا باسم الدين ؟؟
* ياترى احنا فين منا لانتاج , والاقتصاد والحداثه؟؟
*ياترى اللى اختارتوهم دول عندهم فكره بمصر الحديثه؟؟ ان يتحدثون عن اشياء لاعلاقه لها ببناء مجتمع مدنى حديث؟؟








اللى حصل فى كل اللجان على مستوى محافظات مصر فى المرحله الاولى من انتخابات البرلمان :_
* خلط السياسه بالدين 
* الكنائس والجوامع كان فيهم صراعات طائفيه , خصوصا الجوامس , والتيار الاسلاى كان تيار تكفيرى
* التزوير والضحك على دقون البسطاء , والرشاوى , واللعبكه داخل وخارج اللجان 
* انتشار المنتقبات , والملتحين داخل وخارجا للجان لتكفير كل من يدلى بصوته لغير مسلم لو لحزب ليبرالى
* توزيع اكياس سكر , وبواكى شاى , والأوطه على الشعب فى اكشاك 
* الاشاعات اللى صدرت ان الاحزاب الغير اسلاميه , هى احزاب تابعه لاقباط ولـ نجيب ساويرس 
* الاعلام الدينى من خلال (( قناه الناس والرحمه .. الخ الخ )) كان لهم عامل كبير للتاثير على الشعب 








ياشباب الثوره انقذوا مصر! على ارض الواقع مش تقعدوا فى ا لميدان كتير , لو سمحتم تعالوا انزلوا للشعب كلموهم انــقــذوا مصر! ارجوكم اخرجوا , انزلوا لارض الواقع , خاطبوا الجماهير , شوفوا مطالب الشعب الاساسيه لا تجعلوا التيارات الاسلاميه تركب الثوره اكتر من كده , ارجوكم انزلوا اتحركوا , واحنا كمان لازم ننزل ارض الواقع , احنا على الانتر نت بنخاطب فئه معينه او طبقات معينه من الشعب , هناك طبقات اخرى لاتعرف اللى بنقوله لازم نخرج من ورا الشاشه , ونتكلم ونتحرك ونشوف الشــعــب , لازم ننصف الثوره , ناخد حق الشهيــد ..

;